Vanliga frågor
Vanliga frågor
Har du några frågor eller funderingar? Här hittar du svaret på de vanligaste frågorna. Om du inte hittar det du letar efter är du välkommen att kontakta oss.
Tänk på att inte skicka några av dina kontouppgifter till oss via e-post.
KUNDREKOMMENDATIONER ANGÅENDE CORONAVIRUSET
Kundrekommendationer angående Coronaviruset
När nyhetsflödet nu domineras av Coronaviruset vill vi berätta att vi genomgående tillämpar förstärkta rutiner för både din säkerhet och för flexibilitet i din hyrbilsbokning.
Våra kunders och medarbetares säkerhet är av högsta vikt för oss. Vi följer noga nyheter, information, råd och rekommendationer från WHO när det gäller spridningen av Coronaviruset. Vår prioritering är att försäkra oss om att vi uppfyller kundernas behov samtidigt som vi gör vårt yttersta för att skydda dig och våra medarbetare.
Är alla era hyrbilsstationer i Sverige öppna?
Vissa av de myndighetsåtgärder som vidtagits för att minska spridningen av coronaviruset kan ha lett till att vi stängt hyrbilsstationer. I den osannolika händelsen att en hyrbilsstation stängs under din pågående reservation kommer du att bli kontaktad och få hjälp med en lämplig lösning.
Hur ska jag kontakta er angående en ny eller befintlig bokning?
De senaste myndighetsåtgärderna för att förhindra spridningen av coronaviruset globalt kan påverka våra möjligheter att ta emot samtal i vår bokningcentral. Du kan göra en bokning på vår webbplats eller via vår app.
Om du behöver avboka en bokning upphäver vi avbokningsavgiften för bokningar som startar före den 15 december 2020. Om du vill ändra eller avboka en befintlig bokning kan du hantera din bokning på denna webbplats.
Våra team tackar dig för visad förståelse och för att du har tålamod.
Vidtar Avis ytterligare åtgärder för att hjälpa till att minska spridningen av Coronaviruset?
Vi följer noggrant WHO:s information om att bidra till minskad spridning av COVID-19.
För att skydda våra medarbetare och våra kunder uppmuntrar vi till regelbunden handtvätt och användande av handdesinfektion där detta finns tillgängligt. Vi har också förstärkt våra redan omfattande rengöringstekniker av bilar efter varje bokning. Vi är särskilt noggranna med ytor som vidrörs såsom rattar, handtag och andra hårda ytor.
Vi råder alla våra kunder att följa utvecklingen från Världshälsoorganisationen WHO, Folkhälsomyndigheten samt Utrikesdepartementet.
HYRBILEN
Kan jag välja en specifik bil som jag vill hyra?
Det du kan välja är en bilgrupp men inte ett specifikt bilmärke eller modell. Vi visar dig ett exempel från varje grupp för att ge dig en klar uppfattning om vilken typ av fordon du kommer att få. Få en översikt på våra bilgrupper.
Hyr du bil med Avis Select Series kan du välja exakt den bil du önskar. Du kan dock inte välja färg på bilen.
Kom ihåg att boka din hyrbil i minst 72 timmar innan din planerade bilresan så att vi hinner förbereda din bil
Planerar du en roadtrip? Börja din resa
Redan bokat din hyrbil? Logga in och läs mer om din hyrbil.
UNDER-RESAN
Kan jag addera en extra förare när jag har hämtat upp min hyrbil?
Ja. Allt du behöver göra är att gå till din närmaste uthyrningsstation tillsammans med den extra föraren. Varje förare måste närvara och den extra föraren måste visa upp sitt körkort. Du måste betala extra avgift när du lägger till en extra förare. Beloppet är beroende av var du hyr din bil, vilket vi berättar där och då.
Hur betalar jag för min hyrbil
Vad behöver jag ta med mig när jag hämtar ut hyrbilen?
- Körkort
- Ett kreditkort (om det är ett högt värde på bilen, kan ev. två kreditkort krävas för säkerhet, vänligen kontrollera din bokning.)
- Bevis på ev. rabatter ex. medlemskort eller Avis Preferred kort
- Legitimation med foto vid internationella bilhyror, ex. pass eller körkort med foto
Om du är Avis Preferred medlem, visar du upp ditt Avis Preferred kort och ditt körkort.
Glöm inte att ta med dig din bekräftelse med ditt unika bokningsnummer om du har gjort bokningen online eller över telefon.
Hur långt kan jag köra med min hyrbil?
Om du har valt att hyra en Prestige bil, är antal kilometer alltid begränsat. Hur många kilometer är olika beroende på land och station. Men du får alltid veta den exakta antal kilometer när du bokar bilen.
Läs gärna igenom våra lokala villkor för mer information.
Vad händer om jag råkar ut för en olycka?
Vad händer om bilen havererar mitt på vägen och jag behöver hjälp?
Tänk på att vår assistans inte hjälper till i alla situationer som exempelvis om du tappat bort bilnycklar eller en punktering. För fullständig vägassistans, läs mer om våra tilläggsförsäkringar.
BRÄNSLE
Kommer min hyrbil vara fulltankad när jag hämtar bilen?
Ja, alla våra hyrbilar lämnas ut med en full tank. Sen kan du välja hur du vill göra vid återlämning. Vi erbjuder dig tre valmöjligheter.
Välj från:
1. Fuel Up Front – Full tank
Du kan redan vid hämtning av bilen betala för en full tank bränsle, så slipper du tanka bilen när du lämnar tillbaka den. Vi sköter allt åt dig. Smidigt och snabb!
2. Återlämna med full tank
Återlämnar du hyrbilen fulltankad, kommer vi inte ta ut några extra avgifter för bensin.
3. Betala vid återlämning
Om du återlämnar hyrbilen utan full tank eller inte har valt Fuel Up Front, kan vi självklart tanka bilen åt dig, mot en extra avgift.
Läs gärna mer om tankningsalternativen i Sverige. Tänk på att tankningsalternativen kan variera från land till land, så glöm inte att läsa igenom villkoren när du bokar din hyrbil.
BETALNING
När betalar jag för min hyrbil?
Om du bokar online kan du betala direkt på nätet eller på stationen när du hämtar din hyrbil.
Visa tillval som exempelvis extra försäkring och bränsle kan du inte betala online, utan det betalar du på stationen.
Om du vill kan du välja att betala på stationen. När du hämtar din hyrbil kommer vi att spärra en summa på ditt kreditkort som deposition, inklusive de extra tillval du har gjort. Hela betalningen dras först efter du har återlämnat bilen. Glöm inte att läsa igenom våra villkor när du bokar.